Det där jobbet jag höll på med igår blev färdigt. Och jag svor på att aldrig mer ta på mig något sådant: att under tidspress försöka få ordning på något väldigt detaljerat som inte kan bli bra. För hade det haft möjligheten att bli bra, skulle det inte ha sett ut så här när jag fick det.
Eh. Någon som förstår vad jag menar?
Så här: Man skriver en avhandling. Det är många års jobb, och stora delar av texten har publicerats eller lagts fram tidigare. Som i all vetenskaplig text är det fullspäckat med fakta och citat, som alla behöver en referens. Om man då inte antecknar referenserna under arbetets gång, eller gör det men inte kollar vilken standard institutionen där man ska lägga fram avhandlingen vill att man använder, då sitter man i ... klistret. Och det även om man lägger ut jobbet på en riktigt duktig "referensresearcher" som yours truly.
Så skriv ner alla detaljer om referenserna, för bövelen!
2 kommentarer:
Skönt att jobbet blev färdigt i alla fall. :)
Endnote!
Skicka en kommentar