torsdag 21 juli 2016

Butterfly cakes – fjärilsmuffins

Butterfly cakes är ett minne från min språkresa till England på 1980-talet. Till skillnad från nästan alla andra åkte jag inte med ett av språkreseföretagen, utan jag bodde två veckor hemma hos mammas bekanta, Ann och Dave. Det var en riktig djupdykning in i all things English, och till dem räknar jag både trädgården och Anns butterfly cakes. Hon bakar dem fortfarande – vi var på besök för någon månad sedan och fick dem förstås till vårt te.


Vi spelar boule i Ann och Daves trädgård.


Det här receptet på muffins (cup cakes) verkar vara gammalt och välkänt, det går att googla fram. En engelsk klassiker, kanske? Enligt Ann är det ingen som bakar butterfly cakes längre, det anses vara tantkakor … Passar mig bra, alltså!

I Anns recept, som hon fått från sin mamma ska man utgå från proportionerna 4-4-4-2, där fyrorna är ounces av smör, socker och mjöl, och tvåan är äggen.  Ett ounce är cirka 110 gram. Om man har stora eller små ägg kan man väga dem (med skalet på) och använda det måttet för övriga ingredienser. T.ex. vägde mina ägg 120 gram tillsammans och då tog jag motsvarande vikt för smör, socker och mjölk.

Enligt ursprungsreceptet ska det vara self-raising flour, men jag tog vanligt och lade till bakpulver.  

Butterfly cakes – fjärilsmuffins

12 stycken

Muffins
110 g smör, rumsvarmt
110 g socker
2 ägg
110 g vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljpulver

Fyllning
25 g smör
50 g florsocker
lite vaniljpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker fluffigt och blanda sedan i äggen. Blanda bakpulver och vaniljpulver med mjölet och vänd ned i smörsmeten. Fyll 12 muffinsformar med smeten och baka dem i ca 15 minuter eller tills de är gyllenbruna. Ta ut och låt svalna.

Blanda smör med florsocker. Skär med en vass kniv ut en grund kon ur toppen av varje muffins och lägg den åt sidan.



Fyll hålet med smör- och florsockerfyllningen, ungefär en tesked borde det bli, så att det blir en liten kulle fyllning. Dela den utskurna konen och sätt de två delarna som vingar i fyllningen. Pudra över florsocker. Klart!


Inga kommentarer: