tisdag 19 juli 2016

Tandvärk och ett besök på tandakuten

I några månader har jag haft en molande lätt värk i högra övre käken som kommit och gått. Jag har en tand eller två där som strular, och har gjort det länge, så jag gick till tandis innan sommaren för att kolla att det inte var något allvarligare på gång, fick tummen upp ("jag hittar inte något") och så var jag nöjd med det.

Men den senaste veckan eller två har intensiteten i värken ökat, och natten till idag så blev den helt enkelt olidlig. Vanliga tandis är på semester så jag fick ta mig till tandakuten (d.v.s. ta ungarna med mig från landet och följa med F in till stan på morgonen, eftersom han jobbar den här veckan). Där utfördes nåt slags snabbt ingrepp i bakersta tanden, som ett första steg i en rotfyllning. Jag har vetat länge att det är på g, frågan har bara varit när, så det var lugnt.

Men nu är jag osäker. Det var första gången på 28 år (seriöst!!!) som jag behandlades av en annan tandläkare än min gamla vanliga – jag har pratat om honom förut – och hon var också helt annorlunda. Inte dålig, men arbetade på ett för mig okänt sätt. Kommer verkligen den här behandlingen räcka?! Så nu ska jag lägga mig och bara hoppas att jag inte vaknar av tandvärk i natt också.

(Nu förstår jag att alla mina läsare (hoho!) sitter som på nålar och vill ha det utlovade receptet, men det får dröja till i morgon.)

Inga kommentarer: