torsdag 14 augusti 2008

Skitlöner

Eller skitarvoden, snarare. Lisa skriver om hur lajbans det är att vara frilansande matskribent, och jag känner igen det där med lusiga betalningen.

Jag frilansar som korrekturläsare för bokförlag. De betalar typ femtio öre i timmen. Som tur är har de flesta redaktörer lite vett i huvudet och den goda smaken att infoga ett "tyvärr" när de meddelar den gängse tariffen för mina uppdrag.

Ibland blir det absurt; någon stackars förläggare bleknar och rodnar om vartannat när jag meddelar att jag numera har så mycket uppdrag att jag inte kliver upp ur sängen för mindre än – håll i er nu! – 250 kronor i timmen. Så mycket! Näej ... vi har rätt tajt budget ... Jaha ... Men ... Och sen när jag har korrat boken och skriver fakturan så visar det sig att den totala kostnaden (exkl. moms) för mitt jobb hamnar på 1.500 kronor. Ja, det är verkligen en summa som kan knäcka en budget.

För övrigt har de flesta större förlag fasta arvoden. Inget att förhandla om. Då kan det hända att en redaktör mumlar något i mungipan om att lägga på en timme ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni fullt i lokalen? Jag har en kompis som letar en plats.

Malinka sa...

Just nu har vi faktiskt fullt. Konstig nog, för vi har haft svårt att hitta folk tidigare. Vi ligger ju inte i riktiga stan, nämligen. Bara en t-banehållplats utanför, men det räcker tydligen.

Anonym sa...

Okej, tack.