onsdag 1 oktober 2008

"The Art of Detection" av Laurie R. King

Okej, jag hade tänkt att skriva något långt och upplysande om Laurie R. King och hennes två huvudpersoner: polisen Kate Martinelli i nutida San Francisco och teologistudenten och arvtagerskan m.m. Mary Russel i 1920-talets London/Oxford/Sussex m.fl. ställen. Men jag nöjer mig med att skriva följande:

Har man inte läst Kings böcker om Russel, flickan/kvinnan som är en åldrande Sherlock Holmes' partner, ska ni göra det. Det finns ganska många böcker i serien nu, men jag rekommenderar förstås att man börjar från början: The Beekeeper's Apprentice och A Monstrous Regiment of Women. De två finns översatta till svenska, ser jag när jag kollar Libris, som Drottningfällan och Det monstruösa kvinnoregementet. Jag har inte läst översättningarna, så jag har svårt att säga något om dem. Annat än att originalets engelska är en så pass distinkt engelska som kan lida svåra förluster i översättning, oavsett översättarens skicklighet. Ni ska inte avskräckas av Holmes närvaro. Detta är inte några pastischer, utan bara stöld av karaktärer. Och gjorda av en mästerlig tjuv!

Serien om Martinelli (som börjar med A Grave Talent) tilltalar mig inte riktigt lika mycket som Russel-serien, men den är läsvärd. Och det är Martinelli som är huvudpersonen i The Art of Detection. Men Sherlock Holmes är helt klart inblandad.

Äh hörni, ta nu och läs alla Mary Russel-böcker (den senaste utgivna är Locked Rooms). De tidigare finns på svenska bibliotek, kolla Libris, men de senare måste man köpa. Men vid det laget är ni krokade! Och så ska ni läsa Martinelli-böckerna, och sedan kan ni läsa The Art of Detection!

Författarens sajt, med lista över samtliga böcker och diverse annat, hittar ni här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte mer än instämma. Jag köpte sex av hennes böcker (alla titlar de hade inne som jag inte hade) när jag var på "Murder One" i lördags.

Den käre maken och jag hade kommit överens om att jag skulle få 45 min där innan vi träffades någon annanstans. Efter fem minuter hade jag plockat ihop tio böcker så det var lika bra att gå - nödvändigt att tänka på packningen.

Malinka sa...

Jag blev så otroligt glad när jag hittade King, för Russell-böckerna ger mig samma känsla som Christie och Sayers. Samma läslustkänsla.

King påminner en del om Sayers.
Fast hon är snällare mot både sina huvudrollsinnehavare och läsaren. ;-)

Bloggerskan sa...

Har just beställt Dawkins bok så nu kan jag komma med initierade kommentarer här om du skulle få för dig att recensera den. ;)