fredag 11 januari 2008

Hands up!

Hösten 1990 läste jag ett litet germanskt språk på Stockholms universitet. Jag var, trots tre terminers studier i engelska tidigare, en riktig nybörjare i den akademiska världen – men jag var säker på att jag trivdes i "akademia" (som de säger på norsk). I den mån jag överhuvudtaget reflekterade över saken, trodde jag nog att jag där skulle förbli.

Men nu är jag på väg in i en annan historia. Den tar vi en annan gång.

En dag satt vi i alla fall i en av undervisningssalarna i E-huset (var det E-huset?) när dörren öppnades och kanske två personer kom in. Den ena var en kille som såg ganska precis ut som en representant för sådana som kunde tänkas studera det betydligt större germanska språk som också undervisades på institutionen. Killen och den andra presenterade sig som ämnesrådet, informerade om vad ett sånt gör och undrade sedan om någon från vår kurs var intresserad av att bli dess ämnesrådsrepresentant.

Jag minns faktiskt fortfarande hur förvånad jag blev när jag plötsligt räckte upp handen. Då hade jag nämligen inte ännu kommit till insikten att mitt starka ogillande av föreningslivet överskuggas endast av min fasta övertygelse att bara jag kan göra saker så det blir bra. I dag, efter dryga 17 år av styrelseposter i föreningar och bostadsrättsföreningar som jag i 9 fall av 10 mest suckar över, vet jag varför jag räckte upp handen. Look no further, I'm your man.

Fast kanske inte. Kanske var det helt enkelt så att det var ödet som snabbt grabbade tag i armbågen och lyfte den från sin fasta plats på bordsskivan? Kanske. I vilket fall avgjorde den där reflexartade handhöjningen min framtid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som tidigare ämnesrådsrepresentant vet jag precis hur du känner!

Efter flera år i olika delar föreningslivet började jag undra om jag gick omkring med en lapp på ryggen som det stod "Ordförande" på, som alla andra såg men inte jag. Så fort jag hade öppnat munnen så tog det inte lång stund innan jag hade klubban i handen.

Idag aktar jag mig för att öppna munnen om jag inte är säker på att jag är beredd att lägga ner det arbete som krävs för att vara drivande i föreningen. Kanske hade alla andra listat ut det tidigare, bara inte jag.

Och ja, jag var ordförande i ämnesråådet också!

Anonym sa...

ämnesrådet, förstås!

Anonym sa...

På vilket sätt avgjorde det din framtid?
*nyfiken i en strut*

Malinka sa...

Det kan man undra, Gunilla! :-D

En liten cliffhanger det där.