lördag 18 april 2015

En fråga till just dig – och lite nostalgi

Läser folk bloggar nu för tiden? Alltså, bloggar som ingen skriver något i (som den här) läser folk förstås inte, men annars? Jag läser fortfarande en hel del men de senaste åren har nästan alla mina gamla favoriter droppat av, lagt ned tvärt eller bara gått över till instagram.

Ibland, som i dag, får jag akut nostalgilängtan till bloggen och tänker att jag bara måste börja skriva igen. För det allra mesta öppnar jag inläggshanteraren (eller vafan det heter) och stänger igen utan att ha skrivit något mer än "Hej!" och raderat det igen. Att längta tillbaka till bloggtiden är lite som att som skolbarn längta tillbaka till dagis: Det man saknar finns inte längre. Kompisarna har också blivit större och börjat skolan, och de älskade fröknarna tar hand om helt andra barn eller har slutat för att plugga vidare eller flytta hem till Finland. Man kan bara kliva ned i samma flod mer än en gång och allt det där. (Herakleitos, y'all. Eller tydligen inte? En av de få saker jag minns från filosofin. Rätt eller ej.)

Det bästa är när man kan ta med sig sina minnen in i framtiden, när brotten mellan då och nu är så små att det blir ett kontinuum. Just i kväll ska jag träffa några typer som kunde ha varit nostalgiska figurer från en romantiserad tid om vi inte hade lyckats hålla ihop. Man kan bli drömma sig tillbaka ändå, för livet hinner ändra sig mycket på 20 år. Men det är bättre att vara nostalgisk tillsammans med dem som var med då än att sitta själv och drömma.

1 kommentar:

Tjockalocka sa...

Känner detsamma.

Och är kanske därför fascinerad att det fortfarande finns "bloggdrottningar", alltså läser folk bloggar.

Jag tappade orken plötsligt. Blir för mycket med FB och insta och skriva. :-S