måndag 18 juli 2016

Ett nytt intresse redovisas

Jag tänkte det var dags att göra årets insats på bloggen! Med tanke på att jag skrev ett inlägg på hela 2015 så behöver jag inte lägga ned jättemycket kraft för att få ett bättre bloggår i år.

Saken är den att jag har börjat baka. Eller, jag har börjat baka igen och tänka på det som nåt slags intresse. Det började som ett utslag av anglofili och The Great British Bake-off ("Hela England bakar", som det heter på svenska), och därifrån eskalerade det. Nu handlar det inte längre om att baka för att äta till fikat utan baka för bakandets egen skull. För att experimentera.

Det där med smördeg är intressant – både att göra degen och att använda den sedan. Förra veckan gjorde jag ett försök med smördeg utifrån ett förenklat recept, med ett mindre bra resultat. Degen var svår att hantera och croissanterna jag försökte rulla ihop blev inte något vidare. Nästa gång ska jag utgå från det riktiga receptet.

Igår kom jag att tänka på mormors hasselnötskaka som var så god, men som vi inte har kvar receptet till. Det borde rimligtvis inte vara jättesvårt att återskapa, tänkte jag, och tog itu med varianten som står i Sju sorters kakor. Jo, det blev en god kaka men inte som mormors. Så jag har letat upp några fler nötkakevarianter för att prova vidare. Det jag gjorde idag fick i alla fall bättre resultat: engelska butterfly cakes, ett slags muffins. Jag tror de ska få ett eget inlägg, faktiskt. Spännande, va? Två inlägg på raken efter över ett års tystnad!!!


Inga kommentarer: