måndag 5 september 2011

Bokrapport

Jag har börjat läsa igen, efter flera år utan nästan någon läsning alls, åtminstone om man jämför hur det var förr. Kanske är det bara en period, liknande den jag hade för några år sedan, men det känns betydligt mer stabilt nu. Har till och med hunnit med några omläsningar, som var vanliga förut men som jag inte känt att jag hunnit med när bokhyllan varit full av olästa böcker.

Kanske var det en dålig taktik att avstå från att läsa böcker som jag ville läsa, bara för att jag hade läst dem förut. Läslust är ju bra! Men det är egentligen inte den det varit fel på, utan att jag inte lyckats frigöra så mycket tid för läsning att jag verkligen kan koncentrera mig på det. Jag behöver få lägga allt annat åt sidan ett tag för att komma in i boken.

Nu verkar det i alla fall som jag antingen har lärt mig läsa i kortare sjok eller att mina möjligheter att koncentrera mig på något mer än två minuter i taget har ökat. Vilket det än är, är jag tacksam. Nu saknar jag bara en vettig lampa ovanför matbordet så att jag kan återta den favoritläsplatsen.

Inga kommentarer: