fredag 16 september 2011

Det var ju som själva fan!

Ni minns inlägget där jag undrade över en mojäng (som visade sig vara en "hålla boken öppen i enhandsfattning"-manick) och undrade över varför bokklubbar approcherar mig?

Jamen, håll i hatten: I går ringde det någon från Bonniers bokklubb. Hon ville att jag skulle gå med, för jag skulle få – "ochjagvetinteomduharlästdenförut" – en bok av en känd svensk författare, vars namn just nu är helt försvunnet från min skalle men som inte hör till mina läspreferenser. Men det hade inte spelat någon roll om hon erbjudit mig en ny bok av Jane Austen, Agatha Christie eller Dorothy L. Sayers, jag hade inte varit intresserad ändå. Så jag sa: "Nej, tyvärr. Jag är inte intresserad. [Vilket borde ha räckt, men:] Jag läser inte så, jag köper de böcker som jag är råkar hitta och vill ha."

Varpå hon fortsatte: "Du får en tidning varje månad, och vi har många böcker bla bla bla."
Jag svarade: "Jag är inte intresserad, jag vill köpa de böcker jag vill ha när jag vill ha dem."
Hon: "Men det är inte så att du måste köpa någon bok, och du kan gå in på vår hemsida och välja böcker där."
Jag: "Som sagt, jag är inte intresserad, jag vill inte att någon annan gör urvalet för mig, jag köper inte böcker på det viset." *överväger att lägga på luren i hennes öra men lider av artighetssyndrom*
Hon: "Men tidning bla! Bla välja själv bla bla!"
Jag: "JAG ÄR INTE INTRESSSERAD."
Hon: "Nähäe?!" *låter extremt överraskad och frågande: är jag ett freak?*
Jag: "Tack och adjö." *lägger på*

Ey, Bonniers bokklubb! Hör upp! Jag vet inte vilken firma ni har hyrt in för att ragga kunder, men de gör ett jävligt dåligt jobb. För här sitter jag och skriver ner er stenhårt. Och det hade jag inte gjort om hon sagt: "Jaha, då förstår jag. Trevlig kväll!"

Inga kommentarer: