fredag 26 augusti 2011

Direktadresserad reklam med märklig mojäng

Jag avskyr all denna direktadresserade reklam, som skickas till mig utifrån att jag är kvinna och i 40-årsåldern: bokklubbar, erbjudanden om tidningsprenumerationer, om tallriksprenumerationer – tallrikar! som man samlar! i serier! med blomstermotiv! – och tros- eller strumpprenumerationer: "Du kommer aldrig att stå utan nylonstrumpor!" Okej, så här är det, alla ni tros- och strumpmänniskor: Jag bor mitt i Stockholms innerstad. Det tar tre minuter att gå till Åhléns och de är öppna varje dag.

Idag var det Bonniers bokklubb som stod för irritationen. Kanske skickar de till mig för att jag har varit med en gång, men det var säkert 20 år sedan. Jag är i vilket fall inte intresserad, faktiskt är jag så ointresserad att jag inte ens orkar leta reda på ett sätt för att få dem att plocka ur mig ur registret. Om det nu går.

Ah, nu kollade jag adresskällan! (Ni vet att det måste stå adresskälla?) De får min adress från Adlibris! M'allå!!! Varför skulle jag vara intresserad av en bokklubb, där någon annan väljer ut vilka böcker jag får beställa, när jag kan gå in på, ja bevisligen brukar använda Adlibris för att beställa böcker ur ett betydligt större sortiment?

Men! I alla fall! Den här gången kom det, utöver fan-tas-tiska erbjudanden om skålar, med en märklig mojäng. Ingen förklaring någonstans vad det ska föreställa vara, inget omnämnande någonstans i reklammaterialet.

Den märkliga plastmojängen. Lite otydligt p.g.a skugga, men den är jämtjock.
Vad kan det vara?! Knappast ett bokmärke, den är för tjock för det och dessutom vill man inte att bokmärken ska sticka upp så mycket. Ett nässkydd? För en väldigt bred näsa? Nej, jag förstår verkligen inte. Den borde ha något med läsning att göra, tycker man, men med vad?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är en trisslottskrapa. (Ja, det är ett ord)

Lena sa...

Nej, det är ingen skrapa. Det är en mojäng som man sätter i mitten av boken, längst ner och sätter tummen på. Så håller den isär sidorna... Logiskt eller hur? ;)

kajsagreta sa...

Men titta, min låg kvar på köksbordet och nu fick jag plötsligt nytta av denna underliga mojäng. Boksidesisärhållare behöver man ju nu och då :)

Malinka sa...

Jag fick tipset av en kompis att det var en öppenhållare, och jag testade. Men den fyller ingen funktion för mig. Jag har ett särskilt särskilt enhandsgrepp som funkar utmärkt och en mojäng är bara ytterligare en grej att tappa bort. ;-)