söndag 28 augusti 2011

Det är viktigt med en bäddad säng

Sonen, snart fem år, är en ordentlig typ. Han plockar utan knot och uppmaning ihop sakerna efter sig på förskolan, spontanstädar ibland barnrummet när golvet är lite väl nedstökat med grejer och ställer alltid noggrant sina skor på därför avsedd plats i hallen, till skillnad från resten av familjen. På senare tid har han börjat bädda sin säng på morgnarna också. Vad jag inte varit medveten om, eftersom jag så gott som alltid kommer upp ur sängen sist av familjen, är att han bäddar också när han vaknar mitt i natten och går in och lägger sig mellan oss.

På landet är vår säng lite för smal för att vara bekväm för två vuxna och ett barn, så när han kom till oss tidigt i morse gick maken in i barnens rum för att lägga sig i hans säng. Och möttes av detta:

Björnen Astrid vaktar den ordentligt bäddade sängen.
(Obs: bilden är en rekonstruktion.)

3 kommentarer:

Karl sa...

Fantastiskt! Tror du att han kan lära ut detta till andra barn? Jag vet ett par som mer än gärna fick ta efter lite :)

Karl sa...

Inte för att vara tjatig, men måste kommentera igen. Väldigt trevlig blogg du har. Jag länkar :)

Malinka sa...

Tack pappa K!

Eftersom syrran hans inte alls är lika entusiastisk tror jag att det är arv snarare än miljö. Annars hade vi kunnat tjäna stora pengar på lite barn-till-barn-undervisning. ;-)