måndag 3 september 2012

Kursändring, del 1

Äntligen har det lugnat ner sig lite igen: barnet är inskolat och behandlat för skovet, medlemshelgen överstånden och den andra föreningen verkar ha blivit nedlagd innan den ens kom igång – vilket är en liten skuffelse men inte jättestor. Nu vill jag bara få ordning på det där som jag tänkte på för en månad sedan: maten, träningen, arbetsdisciplinen, sömnen, läsningen.

Intressant nog är styrseln på arbetet det som känns mest uppnåeligt just nu, trots att de senaste veckornas livschema inte varit direkt optimerat för arbete; när jag väl har jobbat har jag gjort det fokuserat. Knappast mission accomplished på arbetet, men bra start!

Träningen kan vi säga också är igång, eftersom jag springer tre gånger i veckan. Men det känns så oerhört motigt. Jag började bra i våras, men svackan som jag kom in i efter Italien har bara blivit djupare. Nu går det bakåt i stället för framåt, hade det inte varit för Facebookgruppen skulle jag ha lagt av redan. Hoppas hoppas att det inte har att göra med de ökande aktiviteterna i kroppen som jag känner av just nu …

I vilket fall räcker det inte med att springa, jag måste dels göra något för min rygg också, dels få in lite mer aktivitet i vardagen. Mitt i början-av-terminen-stressen har jag i alla fall hunnit fundera lite kring hur jag vill lägga upp det här med motionen, och kommit fram till att det här skulle vara bra för mig:

Springa 3 ggr/vecka, ibland byta ut ett pass mot benpass på gymmet.
Styrketräning på gymmet, 1 gg/vecka, med PT till att börja med.
Cykla till jobbet om det funkar.
Gå 30 min/dag, de dagar jag inte gör något av det ovan.

Förutsättningen är att jag gör det jag kan; de dagar det inte funkar, så funkar det. Men ambitionen är att jag minst ska ha gått en bit av vägen till eller från jobbet.

Så, bra utfunderat av mig! Nu ska jag börja tänka på maten – hu så mycket svårare!

Inga kommentarer: