måndag 26 oktober 2009

Ett stort tomrum

Jag försöker få ihop veckans matsedel. Eftersom Gullpånken äter mjölkfritt och alltså inte ost har jag stora problem med variationen. Jag hamnar på köttfärs hela tiden. Den ena köttfärsrätten efter den andra ploppar upp i huvudet. Ja, först dyker rätter med ost upp, men de går ju bort.

Så jag sitter och går igenom gamla recept som jag klippt ut från DN, och som inte tagit sig in i vår mathållning än. Och rätt som det är hittar jag följande:
Det är daterat måndag 20 januari 2003. Och alla mina utrivna recept är från tiden mellan den dagen och den då DN bestämde sig för att skippa sitt provkök och använda sig av Laga lätt i stället. För sedan dess har jag inte läst något som fångat mig. Till skillnad från Lyregård/Lübeck, som fick mig att riva ut tre recept i veckan.


Ge mig tillbaka DN:s provkök!

5 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Själv har jag på sistone snöat in på korvragu som mamma brukade göra den. Serveras med ris.

Scans 68-procentiga falukorv
Stekt gul lök
Dill
Ketchup
Redning på Valios laktosfria mjölkdryck och mjöl.

Har varit favoritmat sedan jag var i Gullpånkens ålder och är det fortfarande. :)

Rusty sa...

Jag kände mig jättekorkad när jag skulle laga mat åt er häromsistens. "Mjölkfritt? Jajemensan inga problem, vi tar vatten i köttfärsen istället. Vad jag gör? Smälter smör till såsen. Ah! Just det, sorry. Skivar du osten? Nä just det. Doh!". Så jag är ditt vittne, det är inte lätt det där!

Vi gör "marockansk" korvgryta med couscous ibland. Fräs korv, lök och grön paprika. Häll på krossade tomater, krydda, puttra, servera med couscous.

Lo sa...

Min nya matinspiration kommer från Emma Hamberg och hennes kompis. Pladdrigt, men kul och med många bra recept. Jag har aldrig letat efter mjölkfritt, men antar att det finns något sådant också.
http://amelia.se/blogg/husmorsorna/

Malinka sa...

Dill och ketchup låter vågat! :-o

Rusty, sådär var jag också i början. "Men lite yoghu... Nä."

Tack för tipset, Lo! Om jag kan låta bli att titta på bilderna ... matfotona såg inte så smakliga ut.

adrenalin sa...

Kan man göra äggstanning på sojamjölk? I så fall tycker jag att paj är en höjdare, lax o spenat, tonfisk, skinka o broccoli osv.