söndag 18 oktober 2009

Katt under varm lampa

En kompis berättar på Fejan om sin nya katt som envisas att traska runt på hennes tangentbord, och jag minns mina katter som älskade att ligga under lampan på skrivbordet, gärna ovanpå det man läste förstås. Min mamma var favoritoffer, eftersom hon inte föste bort dem som jag gjorde.

Det brukade börja med att hon satt och arbetade på det sätt man plägar göra, bok eller papper på skrivbordet under lampan. Naturligtvis dröjde det högst tio minuter innan första katten hoppade upp och lade sig där. Då sköt hon ut stolen en aning och lät boken balansera mot kanten på bordsskivan. En kort stund därefter kom katt nummer två och lade sig där. Då tog hon arbetet och lade det i knät för att kunna fortsätta. Och vips så kom katt nummer två tre och ville ligga i knät.

Jag vet inte hur många gånger jag kom hem på kvällen och fann henne sittande så, med två katter på skrivbordet och en i knät, ansträngt skrivande på papper hållna i luften.

Å vad jag saknar dem, de pälsklädda galningarna!

3 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Jag fixade en skokartong till mammas katt som hon låg i på skrivbordet. Då slapp man ha henne i böckerna...

Kajsa sa...

Åh, det påminner mig om när vår katt som var gammal och sjuk skulle avlivas och den sista eftermiddagen när jag satt och gjorde läxorna och hon som vanligt la sig på bordet ovanpå mina läxböcker. Men istället för att fösa bort henne den eftermiddagen satt jag bara och grät och grät för jag visste att det var sista gången hon skulle störa mig på det sättet. Och hon bara kurrade och kurrade. Hu, det var hemskt sorgligt.

Malinka sa...

När vi skulle avliva katten Tiger kom jag till djursjukhuset lite efter mamma och katten, och de satt i ett behandlingsrum och väntade. Då var han bara skinn och ben (cancer trodde de), men förunderligt nog hade han kvar sitt starka spinnande. Lät alltid som en motor.

Och när jag klev in där, lite stressad, lyfte han på huvudet i mammas knä och började spinna så att rummet vibrerade. Å så hemskt. Jag tänker faktiskt ofta på det där.