söndag 6 januari 2008

Matprat

Vi har, som jag skrev nedan, bestämt oss för att mat är viktigt för oss. För oss innebär det att vi äter varierad och i möjligaste mån hemlagad mat.

Vissa dagar äter Sötpricken inte sådär jättemycket av maten – hon kan som många treåringar Få För Sig Saker – men då får hon väl en smörgås i stället. Jag känner barn som nästan uteslutande får s.k. barnvänlig mat för att de är s.k. kinkiga med maten, men som ändå inte äter särskilt mycket. Då känns det lite poänglöst att laga särskild mat.

Egentligen är mitt intresse för mat lite paradoxalt, eftersom jag tycker det är tråkigt att planera maten och tråkigt att laga den och dessutom är aningen matfobisk; jag har svårt för vissa konsistenser och för ganska många smaker. Inte rätt person att bjuda på riktigt fin restaurang, alltså. Maken tycker att det är lite roligare att laga, men är inte så intresserad av planeringen (samt gillar avancerad mat på väldigt fina restauranger). Tillsammans lyckas vi ändå dra runt en lite mer engagerad matvardag.

Men trots mitt egentliga ointresse (som, om jag ska vara ärlig och lite snäll mot mig själv, beror ganska mycket på tidsbrist) finner jag mig plötsligt vara intresserad läsare av en hel del matbloggar.

Kanske är det med matlagning som med whisky: jag vill så gärna tycka om det att jag ständigt återvänder till det fast jag varje gång kommer fram till samma slutsats. Matlagning är inte särskilt roligt och whisky smakar bara sprit.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar att laga mat! Och att åka och storhandla. Tyvärr har det inte blivit så mycket av det sen Ellen kom. Det är Mr J som åker iväg nuförtiden. Att planera veckomatsedel är däremot skittrist! Varenda gång känner man sig lika oinspirerad fast det borde vara jättekul. Konstigt! Tipsa mig gärna om bra mat-bloggar!

Malinka sa...

Ditt ord är min lag! Se till vänster.

Men jag är lite blyg och länkar inte riktigt till alla som jag läser. Känns liksom förmätet att länka från denna menlösa blogg ...

Jaja. Någon gång kanske jag också växer upp och blir normal.

Anonym sa...

Äsch då, var inte så blygsam! Din blogg är absolut inte menlös, då skulle jag slutat läsa för länge sen vettu!:-D Tack för länkarna, ska bli kul att kolla in!

Anonym sa...

Åh! "Om jag var din hemmafru" verkar ju toppentoppen!" Tack!:-)