onsdag 3 mars 2010

Jobb jobb II

Ja, det är så att man undrar vad som hände. Proppen gick visst ur, även om jag tvekar till att uttala mig om något som kan ändra sig igen vilken dag som helst.

Det börjar ramla in jobb igen, alltså. Sådär att de ligger tätt kant i kant och jag måste sitta någon timme eller två extra en dag för att de inte ska börja överlappa varandra alltför mycket – viss överlappning är svårt att komma undan, men det får inte handla om mer än en dag om det ska funka alls.

Dagens irritation – ofta återkommande – är att jag sitter och tänker "det där skulle jag göra så himla mycket bättre" på rätt många jobb, och ändå är det inte jag som gör det. Utan får sitta i efterhand och försöka styra upp sådant som redaktören kanske borde ha sett. I alla fall. Trots att redaktörer ofta har ont om tid, etc.

Dagens höjdpunkt var när jag talade med en mellanhandsuppdragsgivare, kan vi kalla det, som berättade att det senaste tillskottet bland deras kunder som jag gjorde jobb för nyss, hade varit så nöjda med det att hen bad om mina kontaktuppgifter. Utan att ens anstränga mig förhandlade jag sedan upp det generella arvodet 20 %. Mellanhanden avslutade samtalet med att försäkra att de vill att jag ska vara nöjd, eftersom de är mycket nöjda med mitt arbete för och genom dem.

Intressant i sammanhanget är att just den här mellanhanden är de som "gav" mig "på rekommendation" här ...

1 kommentar:

Kirsten sa...

Kul med mer jobb!