tisdag 9 december 2008

Professionalism javisst!

I kommentatorsbåset till inlägget om den sårade uppdragsgivaren skrev Anders Sparring:
Det kan ju vara så att du hade att göra med en idiot.
Såna finns också.
I går morse hade jag svarat att jo men nä, jag tror mest att det handlar om sårad stolthet och stress. Så långt hade jag gjort ett misstag som jag försökt korrigera och vi utbytt några sms/mejl som höll någotsånär korrekt ton. Även om vi båda överreagerat en aning på vardera håll.

Men sedan hände det mer saker:

Hen var inte nöjd med korrekturläsningen, nämligen. Jag kan förstå det, för den hade gått snabbt och jag var inte direkt i mitt bästa läge. Så jag skrev och bad om ursäkt (för tredje gången, om än för en ny sak nu) och meddelade att jag avstod arvode för jobbet. Det kändes inte mer än rätt, eftersom hen då kände sig tvungen att plocka in en annan korrekturläsare för att få ordning på texten.

Samtidigt kände jag tyvärr att jag ville säga något om hens stil. Den hade helt enkelt inte var schysst och professionell. Dumma dumma jag! Varför kunde jag inte bara ha varit den vuxna och släppt saken? Tillbaka fick jag nämligen nedanstående:
Du är för rolig.
Det tråkiga för dig är att jag fått dig på rekommendation.
De varnade mig iofs för att du har ett lite egendomligt uppträdande och jag borde kanske lyssnat bättre till det.

Lycka till med dina framtida uppdrag.
Ja, det är ett direkt citat. Det kommer från en förment vuxen person som jag inte känner och aldrig har träffat. Är det vettigt?!?

Jag undrar varför det är tråkigt för mig att hen fått mig rekommenderad (inte "fått mig på rekommendation"! hjälp!). Naturligtvis undrar jag också vad de som rekommenderat mig (jag vet vilka det är) egentligen har sagt. Och varför. Men jag undrar också vad de skulle säga om att hen hänger ut dem på det här sättet, och potentiellt alienerar en av deras medarbetare.

4 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Suck. Bara en kommentar som "du är för rolig". Det är arrogant, oförskämt och helt enkelt otroligt fräckt. Vad vet vederbörande om dig och hur du är? Personen i fråga har förvisso en egen upplevelse av er kommunikation men ska väl inte ge sig in i att recensera hur du är, och än mindre hur andra anser att du är.

I mitt kommentarsforum på bloggen har jag valt att sortera in alla förnumstiga kommentarer som talar om för mig hur jag, eller "feminister", är under rubriken "otrevligheter" och släpper inte igenom det. Det är ju dock lättare på en blogg än i verkliga livet. ;)

Tjockalocka sa...

Ja, jösses. Vuxna människor liksom. Man kan inte annat är att tycka synd om den stackars stolhetssårade saten.

Kram!

Annika sa...

Verkar ju helt klart som någon som till varje pris ville ha sista ordet, och som dessutom ville trycka till dig lite på grund av sin egen sårade stolthet.
Förstår att det måste kännas märkligt och tråkigt, men försök att låta det falla tillbaka på personen i fråga...

Anonym sa...

Äsch, jag skrev en lång kommentar men den försvann. Ville mest säga att jag förstår hur det känns.