söndag 21 december 2008

Vad gjorde man egentligen innan barnen kom?

I dag skjutsade maken ut barnen till farmor för att bygga pepparkakshus. Stor förväntan i alla läger: Pepparkakshus! Barnfri dag!

Här hemma har vi hunnit med att skriva julkort, gräla lite, sova middag och göra det som kallas ingenting (jag läser ikapp på Heja Abbe!). Inte en särskilt produktiv dag, men det var inte heller meningen.

Jag drabbas alltid av ett visst mått prestationsångest när jag får vad man väl kan kalla en lucka i vardagen. Det är så mycket som skjuts i bakgrunden i det vanliga livet, så mycket av sånt man vill som aldrig blir gjort. Och då snackar jag inte städning.

Det hjälper att vi bestämt i förhand att inte göra något särskilt. Fast det hindrar inte att jag nyss suckade lätt när jag gick förbi högen med olästa böcker. Den som inte minskat nämnvärt sedan jag sist suckade över den. Några har försvunnit, andra har tillkommit. Den har bytt plats, det har den. Alltid nåt.

Frågan som inställer sig, såhär en kvart innan vi ska åka iväg till farmor och barnen för att äta middag, är vad fan man gjorde med all sin tid innan barnen kom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittade på TV och pratade i telefon. Det gör jag inte längre. :-)

Huskorset sa...

Japp. Mycket tv.
Och mycket gick åt till att älta sin ågren över huruvida man skulle få nån man eller några barn överhuvudtaget.

Malinka sa...

Innan jag träffade maken var det mycket telefon.

Tv förstås. Och böcker. Hå hå ja ja.

Man satt och läste lite, funderade på middag, gäspade och stirrade ut i luften ett tag. Sedan reste man sig, gäspande, och gick ut i köket. Plockade planlöst i kylskåpet och bestämde sig för att gå ut och handla. Råkade slå på tv:n och fastnade framför "Det okända" en halvtimme innan man kom på att man skulle handla.

Och så vidare.

Jag saknar det.

Anonym sa...

Oroade mig mer för småsaker. Ältade och grubblade mer. Byggde upp fler förväntningar. Det tog tid tydligen!

Men jag tror att jag även shoppade mer och fixade mer med maten. Idag blir det mer som det blir.

Anonym sa...

Och, hade mer söndagsångest. Det har jag inte tid med idag! :-)