fredag 19 december 2008

Liten repris

Det var det här med hur man behandlar frilansare och extern personal, igen.

Jag sitter just nu hos en av mina uppdragsgivare eftersom jag jobbar mot deras server. Alla är jättetrevliga och det funkar finfint. Men så blir det fredagsfika ...

Någon ropar lite allmänt i korridoren: "Nu är det fika!" Jag dröjer lite för jag väntar väl på att någon av "mina" redaktörer ska säga åt mig särskilt -- jag sitter längst bort och skulle lätt ha missat det där ropet -- jag är ju lite blyg. Men inget händer och kaksuget kickar in, så jag går ut för att lokalisera fikarna.

Jag hittar dem inte. Har ingen aning var de samlas, för det finns inget pentry. Hör något mummel någonstans ifrån, men vill inte gå och titta in i alla rum. Så jag gör mig en egen kopp kaffe i maskinen och går tillbaka till datorn.

Om de tänker på att jag inte är där, tror de säkert att jag inte är intresserad av fika. Ah så trist!


Uppdatering kl. 16.00

Nähä. Det var inte alls meningen att jag skulle vara med. "Vi har firat några födelsedagar", meddelade min redaktör. Tårta har de ätit också.

Är jag osedvanligt känslig eller är inte det här weird?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, både weird och oförskämt. Och onödigt liksom - hur kan man vara så socialt snål? En extra tårtbit och lite social gemenskap kostar väl inget! *morr*

Hade du frilansat här hade du fått vara med på ALLA fikor och allt galej, promiss. :)

Annika sa...

Helt sjukt. På min arbetsplats får ALLA vara med, såväl praktikanter som tillfälliga besökare eller annat "löst folk" ;).
Nej, men ärligt talat - det där är extremt otrevligt. jag fattar verkligen inte varför? är de socialt inkompetenta eller bara snåla med tårtan?

Anonym sa...

Jag har varit med om _precis_ samma sak, men det har jag nog berättat för dig. Jättetråkigt.

Malinka sa...

Det konstiga är ju att de är jättetrevliga i övrigt.

Jag har suttit och arbetat på det här stället förut, och gjorde samma observation då. Skillnaden mot nu var att då var jag frilansare på ett annat förlag/avdelning som just slagits ihop med det här, och hade ett annat ingångsvärde, s.a.s. Var en av dem som fixade fikorna och handlade fikabrödet, till exempel.

Mystiskt är det i vilket fall.

Lenox sa...

jävligt ohyfsat, så gör man inte!

Bloggerskan sa...

Det där är skumt. Är det tårta ser man ju till att jaga reda på varenda människa så att alla skall få!