torsdag 11 oktober 2012

Hur man står ut med tråkiga jobb

I dag ska jag läsa ett korr som jag hatar. Eftersom det är mitt enda återkommande uppdrag kan jag inte be uppdragsgivaren att dra dit pepparn växer, hur stor lust jag än har. Och lust att be dem fara och flyga har jag verkligen: det är så fruktansvärda texter. Tråkiga förstås – men det är av mindre betydelse, tråkiga texter kan jag koppla bort innehållet på och bara kolla på bokstävernas sammansättning helt abstrakt – men det förfärliga är att det är så otroligt dålig kvalitet på texterna. Jag gnisslar tänder och bankar (faktiskt bokstavligen) huvudet i skrivbordet säkert en gång per sida. Outhärdligt, I tell you!

Men läsas måste det alltså, och då måste jag ha strategier för att stå ut. En av de mindre bra är att skjuta upp det så länge att det inte finns något alternativ; det skapar lätt andra komplikationer, som att jag också borde göra något på ett annat uppdrag samtidigt. Den som funkar bäst är att läsa en artikel i taget, eller minst två sidor om det är notissidor, och sedan ta en dubbelt så lång paus. Nej, det låter inte så effektivt, men jag dräller inte runt planlöst i pauserna utan arbetar med något annat (om det finns).

Så nu ska jag sätta igång.

Om jag inte först ska … och sedan så …

Inga kommentarer: