tisdag 21 juni 2011

Inte så nöjd kund

När jag går till en specialaffär vill jag bli omhändertagen och lotsad till bästa köp. Så brukar det vara i ostaffärerna och köttaffärerna som jag går till, med något undantag. Men fiskaffären … jag är nästan helt rudis på fisk, har ett komplicerat förhållande till både smak och konsistens och baserar all min erfarenhet på vad mormor gjorde med fisken som fiskades upp under barndomssommarna vilket inte hjälper så hemskt mycket vid fiskdisken.

Och jag säger bara det: Melanders på Dalagatan, de har kanske jättebra fisk men när jag som tafflig potentiell fiskkonsument står och ummar och hummar ger de mig inte någon vidare hjälp. Korrekt betjäning men responsen är liksom noll. Jag frågade om msc-märkning och när det inte var sådan på torsken lade sig tystnaden. Inga vidare förklaringar, inga alternativ, ingenting.

Dagens besök var det andra, och även om jag till skillnad från förra gången fick med mig fisk hem känner jag att det nog var det sista också. Nästa gång jag rör mig utanför frysdisken ska jag gå några kvarter åt endera norr eller öster och pröva någon av de andra fiskaffärerna.

Inga kommentarer: