tisdag 24 juni 2008

En korrekturläsares vardag

Det är ett högst omväxlande och oförutsägbart arbete att vara egenföretagande korrekturläsares/översättare/frilansredaktör.

Ena stunden sitter man framför datorn med en nästan obokad vecka. och tänker att det nog är dags att ta itu med hemsidan igen. Andra säger det "pling!" i datorn och så har man plötsligt fullt med arbete resten av veckan och kanske över helgen också.

Nästan alla uppdragsgivare utan undantag är ute i sista minuten, och i maj och juni vill alla ha hjälp samtidigt; vecka 22 hade jag 6 uppdrag gående samtidigt. Det går möjligen att planera arbetstiden bättre, men jag är skeptisk. Hur ska man kunna planera in saker som man inte vet finns än?

Ett simpelt och effektivt sätt att åtminstone få översikt över veckan kom jag på häromveckan: jag skriver helt enkelt in de olika uppdragen i min skrivbordskalender. Och så stryker jag över dem när jag är klar. Inte så jävla avancerat, va? Men jag skyller på att jag egentligen bara har haft så här fullsmockat med jobb sedan i januari.

Man ska ju inte klaga över att ha jobb – men kan man inte få lite mer förvarning?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, känns igen. Själv har jag ett rätt stadigt lunk just nu men ibland hopar det sig. Frilanslivet är oförutsägbart (som om man behövde mer av den varan i livet!)