lördag 28 juni 2008

Äntligen bröd!

Jag har (precis som nästan varenda kotte, verkar det som) blivit väldigt inspirerad av Pain de Martin, och börjat baka igen. Förr blev det mest kaffebröd – inte för att jag åt så mycket sånt, men hur man gör mormors bullar bra visste jag.

Hembakat matbröd förknippar jag med mammas konstiga limpor från 1970-talet eller kuvertbröden som hon bakade till finmiddagar. De senare var i alla fall goda, om än väldigt hemgjorda: lite stabbiga och åt det torra hållet. Resultaten av mina egna få matbrödsförsök har blivit ungefär detsamma.

Men med såna fantastiska instruktioner och beskrivningar som bröd-Martin ger måste jag också kunna lyckas, tänkte jag. Och satte igång. Med mycket varierande resultat. Själva surdegen funkar fin-fint, men allt i stadierna efter den har gått fel på alla möjliga vis: degar så kladdiga att de inte gått att baka ut, utbakade bröd som inte jäser, jästa bröd som inte vill lyfta i ugnen, färdigbakade bröd som inte varit färdiga inuti – the works.

Men igår ... Igår satte jag en baguettedeg enligt ett av Martins recept, och brödet blev fantastiskt! Det blev inte baguetter, för det fick jag inte till vid utbakningen, men det blev två småbröd och ett större runt.

Två småbröd jäser.


Ett stort runt är färdigbakat.

Och här är de två småbröden. Det är svårt i vår gasugn att få färg på mindre bröd, så de ser inte lika majsiga ut som det stora, men de smakar fantastiskt gott. Och är luftiga och inte alls stabbiga!

6 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Härligt!! Visst är det tillfredsställande när man lyckas! Ska du förresten med på fru Kaos bloggträff på fredag? Jag har blivit övertalat men är rädd att lynchas av mobben. ;-)

Malinka sa...

Nä, tyvärr (?!?) är jag troligen på landet då. Fast nu känns det som om jag borde vara med för att hjälpa dig. ;-)

Äh, de är nog precis lika mesiga som alla "rabiata" feminister. Så det går nog bra.

CATOVENTURE sa...

Det stora brödet ser kanon ut.

Går det att köra på ugnen ännu mer? Elda upp den riktigt het innan du skjutsar in bakverken så blir resultatet ännu bättre.

/Sign. Full Fyr

Malinka sa...

Ack herr Cato, det går inte. Vår jävla gasugn har maxvärme 240°. Tvåhundrafyrtio skitgrader.

Vi ska byta spis/ugn. Tyvärr måste vi byta elstigare först och ordna trefas.

Hur mycket maktmissbruk är ok för en ordförande i en bf-styrelse?

Anonym sa...

Vilka fina bröd!:-) Och visst är det GOTT när det lyckas! Men det går åt fanders med dieten. Jaja, lite självbehärskning vore på sin plats för min del...

Lite tips eftersom jag har en bakande make. Om ni inte redan har det; skaffa en baksten! Suveränt! Håller värmen kvar i ugnen och ger brödet fantastisk skorpa. För att inte tala om pizza på baksten! OCH det där med att brödet inte blev färdigt på insidan. Använder du termometer? En sån där man sticker in? 98 grader ska det bli, då är brödet färdigt. Och en sak till: Spreja med vattenflaska ibland så blir ytan ännu knaprigare. Men allt det där har du säkert redan läst hos Martin.:-)

Malinka sa...

Japp, allt det där har jag läst hos Martin. :-D

Jag har helt klart ett jäsningsproblem – har precis plockat ut ett helt jävla platt bröd. Förstår bara inte vad som är felet, för surdegen spritter som bara den.

Baksten är hur lockande som helst, men jag vill inte köpa en förrän vi har skaffat ny ugn.