onsdag 23 juli 2008

Den fantastiska sommaren

Det finns folk som påstår att den svenska sommaren är dålig. De har inte varit ute i Stockholms skärgård.

Dag efter dag passerar i form av perfekta sommardagar, precis sådana som man minns sin barndoms somrar. Lite molnigt på morgonen kanske, sol och varmt men inte för varmt, och ljumma vindar.

Vi satt nere på bryggan och fikade efter badet, och jag funderade på hur jag skulle kunna ta en bild som illustrerade det ljuvliga. Men det går inte, kom jag fram till. Ett foto skulle bara visa en solig dag, vilken som helst.

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

Ja, foton innehåller sällan ljud av måsar, ljumma vindar och ens eget välbefinnande.

Förutom en tavla av Karin Broos som hänger på Värmlands Muséum och ser ut som ett foto fast det är en oljemålning. Vi har haft stora diskussioner bland släkt och vänner kring vad denna tavla uttrycker. Den föreställer just en sådan scen du beskriver, med tre kvinnor på en brygga efter badet. Min syster tycker att det ser ut som det du upplevt, jag tror att brudarna är skitsura på varandra och tjurar. Har försökt hitta bilden på nätet, men får väl scanna den ur broschyren från muséet vid tillfälle och lägga upp på bloggen. Den finns med som liten bild i denna artikel dock:

http://www.nwt.se/ArticlePages/200709/27/20070927222129_407/20070927222129_407.dbp.asp