torsdag 24 juli 2008

Telefondiktning

Hakkes telefon skaldar så fint att jag måste ge min en chans på poesin. Det hela baseras på att bl.a. min Sony Ericsson K810i har en funktion för sms-skrivande som ger förslag på vad nästa ord ska vara. Utifrån vad man senast skrev, troligen. Jag följer Hakkes exempel och börjar med några pronomen som startord.
Jag gör sin fel.
Du köpa med hem arbetet.
Vi sätter på namnsdagen.
Hm. Det låter som indianer ur Kalle Anka – ni vet, "Jag Hiawatha springa som stor häst. Hiawatha glad." Eller vad Hiawatha nu ville säga.

Jag fortsätter med några andra startord. "Idag" och "båda" ger inget, men däremot kläcker telefonen ur sig:
Så varför är det helt enkelt inte gör sin fel?
Vad har jag egentligen skrivit för att generera "sin fel"? Mycket underligt ordval för en professionell ordmärkare. "Inga" och "vad" får inte telefonen att reagera, men plötsligt meddelar den allvarligt:
Var hemma med hem arbetet.
Om det helt enkelt inte gör sin fel? [Jävla tjat om "sin fel".]
Kan inte gör sin fel. [Okej! Jag har fattat nu!]
Håll.
Ja, håll snattran. Ingen poesi här inte!

2 kommentarer:

Anonym sa...

*hihi* Funktionen har verkligen "sin fel". Med denna tjatiga poesi skulle man nästan kunna utlysa en tävling "sin fem fel". :)

(Att det där med "Vi sätter på namnsdagen" fick mig att associera till Stureplans brats såhär i fruntimmersveckan säger förhoppningsvis mer om din telefon än om mig...)

Malinka sa...

Med tanke på att det är en av mina namnsdagar i dag (sådär 20 minuter till) blir det där påsättandet lätt absurbt.

Nu är jag tvungen att gå till källan för att kolla varifrån jag kan ha fått "sätter på" – "på namnsdagen" var ett sms till kusinen (den 20:e juli).

*sms-bläddrar*

Ah. Jag sätter på kaffe.