torsdag 15 maj 2008

Semikolon

Jag har på senare tid utvecklat ett besvärligt men ändå givande kärleksförhållande till semikolonet. Därför sitter jag just nu med varmt och bultande hjärta:

Korret jag läser nu är fullsmockat av helt korrekta användningar av semikolon!

(Jag är lite sent ute. Semikolonets dag firades i februari bland annat hos Lotten; i slutet av hennes inlägg finns förresten en toppenförklarning på hur krumeluren ska användas.)

(Bilden på semikolonet är ärligen snodd från Korrekturavdelingen.no; på norska använder man det i uppräkningar också.)

(Oj. Två parenteser i rad. Bäst jag klämmer dit en tredje.)

5 kommentarer:

annant sa...

Jag läste i DN nyligen att semikolonet var i blåsväder i Frankrike. Där gillas det tydligen inte. Kända skribenter och akademiker klagade på det veka skiljetecknet på de stora tidningarnas kultursidor.

Då tänkte jag på dig.

Malinka sa...

Vekt semikolon?!?

Det ska vara fransmän som kommer på något sånt.

Pfff.

L. sa...

Å, ja visst är det något visst med semikolon! Jag blir så glad av att använda det.

Anonym sa...

Jag blir också glad när jag får anledning att använda semikolon; det är som att andas när man skriver.

Anna sa...

Nämen så lustigt! Och skönt att hitta fränder. Nu mår jag mycket bättre.

Jag tittar med all säkerhet in snart igen för att läsa mer!