torsdag 11 september 2008

Spegelvända världen

Något har stört mig med profilbilden här till höger. Något med kakelugnen i bakgrunden, närmare bestämt.

Och nu fattar jag vad det är. Bilden är spegelvänd! Kakelugnen borde vara på vänster sida i bilden, och eftersom jag har en högersidbena borde den också vara till vänster.

Den bild ni ser av mig är den bild jag ser av mig själv i spegeln.


Så här ser jag ut från ert håll:


På den här bilden ser man också 1) att jag inte tvättade håret i morse och 2) hur trött jag är. Den som är släkt med mig ser även hur jävla lik mormor jag är – det är inte dåligt, men min mormor var en 78-årig tant sista gången jag såg henne och jag är 29 år yngre. Bara TJUGONIO! Vafan! 39 år yngre. Och kan inte räkna.

Men glöm det. Det här inlägget skulle ju handla om det spegelvända fotot, så: Bilden är tagen i "Photo booth" i min mac hemma, och eftersom jag inte är hemma får saken vänta tills jag kommer hem.

5 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Jag har väldigt svårt för att se mig själv så som andra ser mig (mångtydigt..??), rent visuellt. Om jag spegelvänder en bild så ser jag plötsligt hur sned jag ser ur, och hur linjerna i ansiktet plötsligt "syns". Spegelbilden har ju succesivt vant mig vid...

Anonym sa...

Jag tänkte bara att jag skulle mörda för att ha så där snyggt tjockt hår.

Malinka sa...

Ha! :-D Och tack. Jorå, det är snyggt.

Men det är besvärligt också. Lever sitt eget liv och ligger alltid åt fel håll.

Gunilla Kinn sa...

Jag har ju ingen aning om hur vare sig din mor eller mormor ser ut, men jag måste säga att jag ser en hel del drag av din far och farmor -- till exempel i ditt Twitterfoto!

Malinka sa...

Jag har alltid varit mest lik pappa, Gunilla. Folk som inte känner pappa brukar påstå att jag liknar mamma (som är mest lik sin pappa), ända tills de får se hur han ser ut. Som liten var jag kopia.

Mormor har dykt upp under åren, intressant nog.