lördag 25 juli 2009

Mentala förberedelser

En vecka kvar på semestern. Som vanligt är jag kluven; å ena sidan vill jag stanna kvar på landet för att ha möjlighet att påta vidare i långsam takt – det brukar ta åtminstone två veckor innan jag kommer igång med saker –, å andra sidan vill jag hem och sätta igång med vardagen igen.

Det som är annorlunda i år är för det första att semestern slutar tidigt och väldigt lite jobbsaker händer i augusti, för det andra att vi har en långtidssjukling att tänka på.

Gullpånken är nu inne på sin fjärde vecka med feber. Den uppträder lite mer sällan (om än regelbundet) och är då lite lägre, men det är feber. På vårt senaste besök på vårdcentralen i går konstaterade läkaren att sänkan gått ner (från jättehögt till högt) och blodvärdena förbättrats. Vad bra, *ignorera frågan om varför febern inte försvinner*, återkom per telefon nästa vecka!

De vet inte vad det är, det här. Vi är inte nöjda med de svar vi fått hittills, men just nu, med just den här läkaren, kommer vi inte längre. Ordinarie husläkare är på semester och barnläkaren likaså, så vi avvaktar. Han mår rätt bra, trots allt.

Så jag planerar mentalt för att vabba i augusti. Pessimistiskt, jag vet, men då kommer jag bli glatt överraskad när han blir frisk och kan gå till dagis.

4 kommentarer:

JennyM sa...

Konstigt! Han har inte haft nån fästing eller så, så att det är Borrelia som spökar?

Malinka sa...

Konstigt, sa Bull.

Han hade inte haft någon fästing innan han fick feber första gången, men det är klart, vi kan ju ha missat den. Men det stämmer inte med symptomen, och mot borrelia ska dessutom penicillin hjälpa.

Trots det har vi lämnat blodprov för borrelia och för att kolla levervärden (som tydligen kan avslöja körtelfeber, som symptomen inte heller stämmer så himla bra på).

Tove Kungsholmen sa...

Mysko, hoppas ni kommer på vad det är! Stanna på landet om ni kan, hade jag gjort trots att jag är en stadsråtta.

Klurade mkt på det där med "tjejkläderna" och lät en del rosa vandra vidare till killen men det tjejigaste fick åka. Kan inte få det att kännas ok på en kille hur mycket jag än vill. Som tur är var det mesta unisex, är inte mkt för spets och volanger.

JennyM sa...

Körtelfeber ger väldigt ont i halsen (oftast). Borrelia kräver lång penicillinkur. Jag fick 10 dagar mot min, dunderstark dos dessutom. Till mig sa de att man inte kunde kolla borrelia med blodprov utan bara ryggmärgsprov (!). En kompis dotter gick med obehandlad borrelia i över ett år eftersom hon hade så diffusa symtom. De hade också varit hos läkaren flera gånger utan att de hade hittat felet. Men där var det inte återkommande feber som var problemet utan att hon hade oförklarligt ont i ett ben.