torsdag 17 december 2009

Skattesmäll

Femtiosjutusenniohundratjugosju kronor.

Det ska finnas på mitt skattekonto den 12 mars. Just nu finns sjutusenetthundra fyra oreserverade kronor.

Häpp.

Så går det när man inte bryr sig om att jämka upp den preliminära f-skatteinbetalningen ett år utan bara sätter av pengarna, jämkar upp inbetalningen till året därpå och sedan råkar ut för konjunktursrelaterat fritt fall. Varvid man i lättnaden över att det åtminstone finns pengar på skattekontot glömmer bort att de var reserverade för skatter för 2008, struntar i att jämka och i stället använder dem för 2009 års.

Och där ligger de låsta hos Skatteverket till december om ett år.

Vilken jävla tur att jag har lite pengar kvar efter min lyckade lägenhetsaffär! (Köpte lägenhet i låg prisbild, sålde i hög – om än inte så hög som i dag.) När jag nu är så otroligt korkad.

1 kommentar:

sonja sa...

åh sympati. en sån fick jag förra året, dock "bara" 45 000. det gick med ett nödrop.