söndag 17 oktober 2010

Kan man inte lata sig kan man lika gärna vara produktiv

När jag vaknar på söndagarna brukar jag hett önska att det var möjligt att ha en söndag likt de som man hade pre-barn. Lång sovmorgon, lång frukost, kanske en promenad eller tur på stan eller, mer sannolikt, en bok i soffan tills det var dags att masa sig iväg för att skaffa något att äta. Och så kanske middag på ett ölhak eller något riktigt söndagssmaskigt hemlagat. Och så till sist tv-soffan tills det var läggdags.

Men framåt kvällskvisten är jag ändå rätt nöjd med den nya sortens söndag. Vi har ju gjort saker: handlat, tvättat, lagat mat, sorterat ut Fyraåringens klädlåda, strykt en riktig surdeg till strykhög, planerat saker inför nästa vecka. Och tittat på ett avsnitt av Miss Marple – spela roll att jag har sett den flera gånger förut och att jag egentligen är irriterad över att den inte riktigt stämmer med boken, det är den bästa sortens söndagskänsla att kolla på en småputtrig deckare medan man stryker och dricker te.

Nu ska jag bara släta till det sista plagget, så är strykhögen (tillfälligt) ett minne blott.

Inga kommentarer: