torsdag 7 april 2011

Storstädning på slottet

För att snabbt komma undan James Bond-filmen (vaket barn) som inleddes med en garrottering zappade vi vidare och hamnade på Kunskapskanalen och första avsnittet av serien Storstädning på slottet. Det låter kanske inte direkt som någon nagelbitare – för det är det inte – men den som är lite intresserad av gamla saker och det minsta anglofil ska absolut kolla.

Första avsnittet finns att kolla här, andra kommer om torsdag en vecka, 14 april klockan 21.00. Jag har redan ställt in inspelningen …

Dagens dos av oväntad kunskap: När maken och jag kom in cirka 30 sekunder in i programmet, sa han något om det här med hur brittiska herresäten ofta är placerade i landskapet, i mitten av ett öppet område. Jag som nyligen har läst Bill Brysons At Home lade genast ut texten om landskapsarkitekten Capability Brown och hans inverkan på omgivningarna kring brittiska "country houses" – han skapade mycket av det som vi anser vara typisk brittisk lantlig högreståndsmiljö.  Nu när jag letade fram Svtplay-avsnittet och såg de första 10 sekunderna blev jag omåttligt stolt över mig själv; Petworth House's omgivningar designades faktiskt av C.B. …

Inga kommentarer: