söndag 22 februari 2009

Dålig teknikkarma

Jag brukar ha rätt lätt med maskiner, anordningar, apparater och mojänger – saker strejkar sällan för mig, och när de gör det sjunger de verkligen på sista versen. Dessutom brukar jag kunna dutta lite med maskiner som strejkar för andra, så att de börjar fungera igen. Åtminstone för mig.

(Det här låter ju som mumbojumbo. Men efter att ha suttit och arbetat nästan heltid i en datorsal i över ett halvår, kunde jag – och resten av de som jobbade där – konstatera att det finns folk med bra maskinkarma och folk med dålig. Extremt dålig. När vissa studenter kom insläntrande suckade vi djupt och började spara var 10:e sekund. Deras blotta närvaro fick nämligen 2/3 av alla maskiner att lägga ner. Det var också de studenter som lyckades med att radera viktiga filer, så att datorsalsteknikerna fick sitta vid datorn och sucka i flera timmar innan de hittade felet.)

Men nu måste jag ha gjort något dumt i den tekniska världen. Inte nog med att fjärrkontrollen helt lade av, nu råkade vi tydligen rucka på något på baksidan av spisen när vi drog ut den för att städa bakom igår så att det pyser ut gas. Blä.

Inga kommentarer: