söndag 21 februari 2010

SL, ska information vara så svårt?

Eftersom maken åker iväg måndag, tisdag, onsdag måste jag jobba idag – tajt tidschema och både hämtning och lämning på dagis går inte ihop – och att jobba hemma kommer bara inte på fråga. Y'all with children know why.

Så jag vadade mig genom snödrivorna till tunnelbanan (okej, de hade plogat så jag kunde trippa fram) och kom ner till en lätt befolkad perrong sådär 10.30. På informationstavlorna stod att trafiken var oregelbunden på grund av banfel. Okej. Så jag väntade. Och väntade.

Cirka 10.40, samtidigt som ett tåg kom åkande söderut – jag skulle norrut – på fel perrongsida, skrapade det till i högtalaren och någon meddelade dem "som ska in mot city" att tåget befann sig vid Sandsborg. Förutom att det som information betraktat var rätt knapphändigt, är det lite märkligt formulerat – även folk som redan är "i city" kan vilja åka norrut; implicerar det kanske att tåget vänder vid T-centralen?

Några minuter senare kom ytterligare ett tåg söderut på fel perrongsida. Varken i samband med det eller det första gavs mer information än att tågföraren ropade ett sedvanligt "mot Högdalen". Jag såg flera personer som missade tågen för att de stod lite i sin egen värld och väntade på fel, d.v.s. rätt, sida.

Sedan väntade vi. Ibland knäppte det till i skenorna, på det där sättet som får varje tunnelbanevan stockholmare att lystra och börja spana efter ankommande tåg i tunneln, men inget hände. Vi väntade lite till. Ingen sade något i högtalarna. Nya människor kom ner och ställde sig för att vänta. Skyltarna visade fortfarande "oregelbunden trafik p.g.a. banfel". Vi väntade.

Och så kom äntligen tåget mot Hässelby. Sakta gled det in och dörrarna öppnades. Föraren öppnade inte sin dörr som de brukar göra, utan häckade inne i hytten. Inte ett ord sade hen, utan stängde bara dörrarna, körde iväg och lät den inspelade rösten tala om att nästa station var Bandhagen.

Jag kom fram till slut. Det kunde ha varit värre (jag hade t.ex. kunnat vara en av dem som fick vänta ute på öppen station), och jag blev bara en halvtimme sen. Men kära SL (eller vem det nu är som kör för SL, jag hänger inte med i de svängarna), kan man inte kosta på sig lite information?! Så att passagerarna vet vad som händer och kan ta välgrundade beslut om huruvida de ska fortsätta vänta eller hitta alternativa sätt att ta sig fram.

Frågan är om jag kommer att våga chansa på att t-banan går som den ska när jag ska hem ...

(Jag försökte leta fram en tunnelbanekarta för dem som är oorienterade i Stockholms undergrund, men jag hittar ingen bra på en enkel sökning och nu måste jag jobba.)

1 kommentar:

JsN sa...

Eller som SJ idag som hävdade att inga tåg gick och man skulle hålla koll på deras hemsida. När man väl lyckades komma in på deras överbelastade hemsida så var det inte speciellt många tåg som var inställde (men det är klart de få hade avgång/ankomst Stockholm) och mitt tåg gick helt enligt tidtabell och kom fram i tid...