fredag 19 februari 2010

When it rains, it pours

Helt plötsligt sitter jag med mer jobb än jag egentligen klarar av på en gång. Två bråttombråttom-grejer och en "så snart som bara möjligt". Fick tyvärr till och med tacka nej till en liten men intressant grej som skulle ha kunnat vara ett första steg på en utökning av mitt tjänsteutbud. Det var nämligen bråttombråttom det också, och det finns en gräns för hur många saker man kan knöka in samtidigt. För mig går den gränsen vid två.

Så den potentiella uppdragsgivaren som jag i måndags klagade min låga beläggningsnöd för, fick till sin stora förvåning ett "nej jag hinner inte" som svar på sin fråga. Snöpligt. Men hon förstod. Kommer man på fredagseftermiddagen med något som uppdragsgivaren (hennes i sin tur) vill ha klart över helgen, måste man vara beredd på att det kan finnas hinder i vägen.

Det är inte alla som fattar. Som t.ex. den uppdragsgivares uppdragsgivare som stipulerade följande i tidsplanen för en korrekturläsning: "Korrekturläsaren får manuset på kvällen 23/2 och lämnar det på morgonen den 24/2." Och där var hindret ändå sådana grundläggande saker som, tja, sömn.

Inga kommentarer: