måndag 7 december 2009

Dags att joina bashingen!

Jag har inte hängt med i Com Hem-bashingen som varit den senaste tiden, helt enkelt för att de kontakter med kundtjänst som jag har haft de senaste åren har varit mycket bra.

Okej, det har uppstått fel med än det ena, än det andra, men kundtjänst har i alla fall varit trevliga. Men nu får jag bara spader!

Alldeles nyss upptäckte jag att nästa månads räkning blir 6 kronor dyrare än normalt. Det beror på att jag, utan någon förklaring, debiteras en högre taxa efter 19/1. Eh? Så jag ringer kundtjänst där århundradets segaste person svarar. Ett sammandrag av samtalet:

Jag: – Hej, jag undrar varför jag plötsligt debiteras en högre avgift för mitt bredband.
Segpropp: – ...
Jag: – Hallå?
Segpropp: – ... Jag ser att din bindningstid går ut den 19/1.
Jag: – Bindningstid? Jag visste inte ens att jag hade en bindningstid. Men varför går priset upp? Utan att jag blir informerad?
Segpropp: – ...
Jag (väntar och letar på Com Hems sida): ...
Segpropp: – ...
Jag (tröttnar på att vänta): – Och här på er sida står det att mitt abonnemang kostar 279 kr i månaden, inte 299 som jag betalat hittills.
Segpropp: – ...
Jag: – Men framför allt undrar jag varför summan går upp utan att jag blir informerad eller för all del får ett personligt erbjudande, utan telefoni och what not.
Segpropp: – ... Det jag kan göra är att ge dig ett erbjudande om 10 Mbit/s för 199 kronor i sex månader.
Jag: – Det låter i och för sig bra, men jag vill veta varför ni gör så här.
Segpropp: – ...
Jag: – Tack, men jag tror inte att du kan hjälpa mig nu. Jag återkommer till kundtjänst senare.
*klick*

Ahmen va! Ska inte kundtjänstmedarbetare kunna åtminstone prata?

6 kommentarer:

Bloggerskan sa...

*skrattar ihåligt* Dom har iofs lagt sin kundtjänst Norrland men det här är väl ändå lite too much... Eller lite...

Kajsa sa...

Jo, talförmåga känns väl lite som ett hygienkrav... Jag är också comhemkund som varit nöjd hittills. Men jag håller andan för just nu har vi ändrat lite i våra tjänster. Återstår att se hur det faller ut...

JennyM sa...

Jag har haft sjuka problem med Bredbandsbolagets kundsupport (se mina FB-statusmeddelanden), fast där har problemet inte handlat om talförhet. Är det Telia man ska välja eller?

Johan sa...

jag har haft Telia i fyra år och har aldrig behövt kontakta supporten. I guess that's a good thing. Innan dess hade jag Com hem i fem år. Uppskattningsvis ringde jag supporten en gång per månad.

Malinka sa...

Åh, det har varit en massa problem med själva tjänsten. Men kundtjänst har, med det lysande undantaget första gången jag kontaktade dem, varit vänliga och hjälpsamma. Även om de inte alltid kunnat berätta vad problemet varit. Det har varit uppenbart att det är kommunikationen mellan tekniker och kundtjänstpersonal som fallerar. Vilket inte är ett specifikt problem för Com Hem, direkt!

Telia hade jag i min gamla lägenhet. De var hopplösa, då.

– Då ska du gå in på kontrollpanelen ... Mac? Eh ... Då går du in under äpplet och väljer Systeminställningar ...
– Nej hallå, det är inte fel på mina inställningar, de funkade bra tills för en timme sedan när jag fick felmeddelanden som säger att er server inte svarar. [Det var på telefonmodemets tid, detta.] Har en server gått ner, eller?
– Jaha, men om du går in under äpplet ...

Aaargh!

Lo sa...

Jobbets mail fungerade inte för ett par veckor sedan, det var en mycket segdragen historia, fylld av missförstånd och dålig kommunikation inom leverantörens väggar. Men droppen kom när kundtjänsttjejen sa "supporten tar bara felanmälan via mail".....