torsdag 21 augusti 2008

Blixt och dunder!

Alldeles nyss gick strömmen i hela kvarteret här (på jobbet). Det regnade ganska kraftigt och det hade hörts lite åska innan, men särskilt nära var åskvädret inte. Och så bara poff!

N provade att tända lampan i källaren bredvid, och ljuset gick inte på. Jag rusade iväg i regnet för att ta reda på om strömavbrottet inskränkte sig till vårt hus eller om det var större än så. Och si, vid pizzerian några hus bort stod bagarna och beklagade sig. Inne i lokalen satt några våta människor som inte kommit in genom porten för att kodläsaren förstås inte funkade.

Så i lokalen tände N ljus och jag satte mig tillrätta på fönsterbrädet för att fånga lite av det dagsljus som erbjöds, och läste den alldeles nyligen levererade Språktidningen. En polisbil och två brandbilar körde förbi och bortåt i området. Ett elskåp som brunnit, kanske? Sisådär en halvtimme efter att strömmen försvann kom den tillbaka. Det kändes nästan lite snopet.

Tänk vad en gnutta spänning och en kort paus i vardagen kan liva upp!

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

I Vällingby regnade mina på tork upphängda kläder ner på balkongen. Den vita koftan får tvättas om, när jag kommer åt tvättstugan igen. Surt. Det hade slagregnat så jorden i blomlådorna sprätt över hela balkongen...

Och jag fick gå hem utan paraply.

Elände!