lördag 23 augusti 2008

Könsbestämt

Eftersom jag är en rabiat feministhäxa som helst vill göra alla barn könlösa i stället för att låta pojkar vara pojkar och flickor vara flickor, är jag inte så intresserad av att klä barnen så att det syns om de är snipp- eller snoppbärare.

(Maken är inte en rabiat feministhäxa, men trots det inte heller intresserad av könsmarkerande kläder.)

Därför är det lite ledsamt – eller rätt åt mig, antar jag att rabiata anti-feministhäxor skulle säga – att Sötpricken ser ut som urtypen för en slank liten flicketiflicka, och Gullpånken är byggd som urtypen för en redigt stor pojketipojke. Se bara på bilderna nedan.

Så spelar det liksom ingen roll att GP har ärvt sin outfit från SP (förutom pjucken, för hans breda fötter passar inte i hennes smala dojor). Om ett år – inte två, eftersom han är maffigare i kroppen – kommer han sitta på hästen Tore i bruna frottétajts, brunvit klänning och den där orangerandade blå jackan (men andra skor) och se ut som en riktig rackarns grabb.

Fast. Då får ni förstås se, hemska antihäxor och dumma reaktionärgubbar, att en grabb i en klänning bara är en grabb i en klänning och inte något könsmuterat monster. Kanske inte så dumt ändå, det här.

5 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Jag känner mig hedrad av att omnämnas här! :-)

Anonym sa...

Fast å andra sidan, Gullponken har ju något ljuvt och vänt över sig, med de där lockarna och den lite blyga attityden. Sötpricken verkar ta för sig mycket mer. Så könssterotypi, be damned!

Pär sa...

Japp! På temat "man har inte roligare än man klär sig", så är det väl kul om alla kan få vara glada?

Huskorset sa...

Haha, vänta bara, han kan nog bli en skranglig åttaåring han med ;).
Sweet kids.

S.A.I. Steve Lando sa...

haha ett skönt rafflande inlägg