fredag 28 mars 2008

En enkel hyllning

När jag började hänga på den då lilla och ganska harmlösa skaffabarn-sajten (nej, jag tänker inte länka till den!) och efter hand fick kontakt med likasinnade, förstod jag nog inte vad det egentligen skulle innebära: att jag skulle lära känna och tycka om människor som jag aldrig eller sällan träffar.
Likasinnad.

Framför allt kunde jag aldrig ha föreställt mig att de skulle bli en sådan viktig del av mitt liv att en dag känns tom om jag inte fått prata lite med dem, eller att de alla var en sådan outsinlig källa till kunskap och insikt, skratt och instämmande morr.

I dag skulle jag särskilt vilja uppmärksamma Tjockalocka! Vi har faktiskt träffats tre gånger IRL – om man räknar den gången vi passerade varandra på Sveavägen och jag reagerade för sent för att påkalla uppmärksamhet – men vår bekantskap är definitivt internetbaserad.

Heja dig som verkligen bråkar i stället för att bara kvida eller mumla något om att "man borde"!

8 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Det var inte alls en enkel utan en alldeles storartad hyllning - tusen tusen tack!

Det är ju du som varit min 'idol' i mången debatt på 'skaffa-barn-forumet'...

Kaos-Anna sa...

Jag trodde det var mig du hyllade...
Men återigen tog den där Tjockalocka uppmärksamhet.
Fy fan.

Malinka sa...

Du är inte likasinnad, Kaoset.

Jennie, jag tror att man får turas om att orka ...

Kaos-Anna sa...

Eller så låter man människor göra sin vill och inser att alla inte har feministisk värdegrund.
Man skulle kunna gör så alltså.
Men nä va?

Malinka sa...

Njäe, vadå? Värdegrunder är väl till för att diskuteras och debatteras?

När folk som inte känner mig hävdar saker om mig, endast utifrån det faktum att jag är kvinna, måste jag väl kunna säga emot?

Och när samma människor ser på min livssituation och hävdar att jag (och inte så mycket min man) behandlar mina barn dåligt, måste jag också få säga ifrån.

Kaos-Anna sa...

Ja Malinka- lika som jag har rätt att göra det. Men det tycks inte vara lika självklart.

Tjockalocka sa...

Hey hey.
Malin menar (?) att könsrollerna idag gör att man som kvinna får egenskaper och normer pådyvlade sig, enbart pga det kön man har mellan benen.

Anna tror jag syftar på (?) att du som person känner dig ansatt och ifrågasatt när folk går igång på ditt hemmamammeri och försvarande av vårdnadsbidraget.

Det är två helt olika saker.

Malinka sa...

Ja. Precis så. Och jag är intresserad av att tala om strukturer och normer och det stora hela, men det ska alltid tas ner på personlig nivå.

Finns det verkligen inte någon nivå där man kan kritisera vårdnadsbidraget och teoretisera om kvinnofällor, utan att Fru Kaos tar det som en personlig förolämpning?

Finns det verkligen inte någon möjlighet att diskutera förskolans för- och nackdelar utan att specifika kvinnor utmålas som karriärmonster och dåliga mammor?

Jag skulle vilja tro det, men det verkar vara nästintill omöjligt.