söndag 30 mars 2008

Urtid

Min väckarklocka styrs med radiosignaler från Tyskland. Helt sjukt, men väldigt praktiskt. I teorin, i alla fall.

Bakom vår hjärtvägg (den bärande mittvägen i stenhus från 1880-talet) råder radioskugga. Går man under mobilsamtal in i kök eller sovrum, kan man ge sig den på att samtalet bryts. Vilket man förstås inte upptäcker förrän man pratat på en lång stund ut i vad som visar sig vara tomma luften. Därför är uppdateringarna på klockan lite tröga – de sker men man vet inte när. Vid alla tidigare tidsomställningar som varit sedan jag flyttade hit, har jag fått ta ut klockan i vardagsrummet för att den skulle reagera.

Det tekniska undret, nästan 12 timmar senare.
Och aningen suddigt.


Så när jag vaknade i morse och såg att klockan var strax före åtta blev jag förskräckt. Vi som skulle tvätta klockan nio sommartid! Efter en viss förvirring, när maken missuppfattade vad jag menade med den enkla frågan "Vad är klockan?", förstod jag att väckarklockan ställt om sig precis som den skulle.

Vad bra! Då kunde jag bli irriterad för att den gjorde något, i stället för att bli irriterad över att den inte gjorde något. Omväxling förnöjer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men så bra. Min makes väckarklocka är av samma typ - men den hade inte ställt om sig igår. Vi spekulerar i om den bara gör det i samband med midnatt och i så fall måste den ha ställt om sig till idag.
Nu lämnade maken mycket tidigt imorse för att flyga till Lund så jag vet inte hur det gick.
Han kom uppenbarligen iväg.