söndag 1 mars 2009

"Bleeding Heart Square" av Andrew Taylor

Det är 1934 i London. En ung kvinna, Lydia, blir slagen av sin man och lämnar honom, och söker upp sin biologiska far. Han är alkoholiserad f.d. militär som bor på nr 7 Bleeding Heart Square, ett bakgårdsliknande kringbyggt torg i Holborn.

En arbetslös ung man ur medelklassen, Rory, nyss hemkommen från Indien till en annan verklighet än den han lämnade, nosar nyfiket kring huset. Det tillhörde en gång hans fästmös faster, miss Penhow, som plötsligt försvann efter att hon på äldre dagar träffade en man, mr Serridge, som nu äger 7 Bleeding Heart Square.

En civilklädd polis, sergeant Narton, bevakar mr Serridge och huset, och får Rory att hjälpa till med att snoka runt i miss Penhows försvinnande.

***

Jag vet inte vad jag förväntade mig när jag började läsa, men jag hade aldrig kunnat räkna ut hur historien skulle utvecklas. Hur hänger alla de här människorna ihop? Det här att man i princip från första början får veta att Serridge har mördat miss Penhow, är det ett vettigt grepp? Är Serridge mördaren? Vem är det som läser miss Penhows dagbok? Slutet slog mig i huvudet: pang! Oväntat, sa Bull.

Läs också Helenas recension på Bokhora!

Geografisk uppdatering:
London-o-fil som jag är, halade jag förstås fram London A–Z och kollade på Bleeding Heart Square. Inte för att jag förväntade mig finna det, utan bara för att kolla att det inte fanns. Men jo – det finns, i form av Bleeding Heart Yard. Men jag kan baske mig inte se var BHY är på kartan – behöver skaffa glasögon först. Med hjälp av Wikipedia går det att lokalisera den, och man får lite historia på köpet.

Då börjar jag förstås undra varför Taylor bytte ut "yard" mot "square". För att ge en kusligare känsla än vad de här bilderna inger?

1 kommentar:

L. sa...

Den låter härlig! Lägger till på vill-läsa-listan.