lördag 16 maj 2009

En bok blir film – "Persuasion" av Jane Austen

När jag läste Persuasion (Övertalning på svenska) tyckte jag att den var mycket bra. Och så lade jag den ifrån mig och läste något annat.

När jag såg filmen Persuasion, med Amanda Root och Ciarán Hinds, gick jag raka vägen hem och läste om boken. Och väntade på att filmen skulle komma på video (det här var 1995). Och då köpte jag den och såg om den. Och så läste jag boken igen. Och såg om filmen. Och kollade slutet sju gånger till.

De skiljer sig åt, boken och filmen. I filmen saknas lite saker här och lite saker där, men det är inget jag tänker på medan jag tittar. Jag går helt upp i stämningarna, ljuset, sorgen och glädjen. Det är en fantastisk dramatisering av en mycket bra bok.

Läs boken! Se filmen!

1 kommentar:

Annika sa...

Älskar boken. Älskar filmen. Min på DVD sedan Londonresan i maj-07.