Kajsa skriver om att lära högstadieungar synbarligen överflödiga saker. Jag började på en kommentar, men den blev en sån uppenbar gökunge att det blev ett eget blogginlägg:
Jag är en av dem som satt nästan hela högstadiet och ett år av gymnasiet (innan jag bytte linje) och dunkade huvudet i bänken samtidigt som jag ylade: "Vad ska man ha det här till?!? VA?"
Något vettigt svar fick jag aldrig förstås. För lärarna tolkade frågan bokstavligen, som om den handlade om när jag skulle använda bromtymolblått. "Jaa, du kanske kommer att arbeta på ett labb?" eller vad för smart grej de kunde komma på.
Jag önskar att någon hade sagt ungefär såhär:
"Ja, det kan man undra. Du kanske aldrig har direkt nytta av just den här grejen. Men man vet faktiskt inte – du kanske blir språkgranskare och en dag i en översättning upptäcker ett fel som rör lackmustest [sant, har hänt!]. En detalj, javisst, men det är vad 'överflödig' information ger: tillräcklig kunskap för att veta när något kanske inte riktigt stämmer så att man kan gå och slå upp saken."
Det kanske inte går hem i alla läger, det heller. Men det är i alla fall ett svar, och det hade fått åtminstone mig att suckande dra till mig böckerna och fortsätta.
3 kommentarer:
Tack för tipset på svar! Ävem om frågan inte uppkommer lika ofta på Komvux (och speciellt inte på mina superintressanta lektioner ;-)) så är det nyttigt att ha bra svar och undvika de dåliga. :-)
håller helt med dig malin! det värsta svaret jag vet är "därför". det är inget svar, det är en skenmanöver som underminerar trovärdighet och bara skapar ännu mer irritation. så hitta på något hellre än bara ett torrt "därför ungj*vel!".
Oj Noemi, så där säger nog alla lärare... eller?
Du verkar ha råkat ut för ett extremfall av fel person på fel plats.
Skicka en kommentar