måndag 19 januari 2009

Bokenkät

Urk, jag sitter just nu och för in kommentarer på saker jag skrivit. Och eftersom det inte är jag som är författaren, och kommentarerna kommer från författaren, så är det inga fina-i-kanten-kommentarer. Väldigt tröttsamt. Så jag gör Bokhoras bokenkät en stund i stället.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (d.v.s. snabbt efter boken kommit ut)?

Inga nu, faktiskt. Förut var det Harry Potter. På engelska. De flesta av mina böcker är pocket.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Lite svårt att säga, nu när jag inte sitter vid bokhyllan. Men troligen Ellis Peters, hennes broder Cadfael-serie. Sedan kommer Dorothy L. Sayers och Agatha Christie. Den snabbast växande författaren är nog Laurie R. King. Alla på engelska.

Ja, jag gillar deckare.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Det var Bleeding Heart Square av Andrew Taylor. Tips från Bokhora! Jag har precis beställt den, så jag vet inte än vad jag tycker om den.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Den senaste boken var två Tomas Lappalainen-böcker till maken, Se Neapel och sedan dö och Camorra och Maffian av Norman Lewis. (Jag var på förlagets julfest, därav mängderna.)

Mottagandet blev ett fniss, eftersom han precis öppnat sin julklapp från sin mor: Gomorra av Roberto Saviano.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nä. Lånar bara på KB och då läser jag i läsesalen. Har knappt tid att läsa de böcker jag köper (för att jag vill äga dem). Men inser att jag nog ska fixa lånekort på Stadsbiblioteket, nu när vi precis startat en läsecirkel.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
En biografi om Agatha Christie. Den är intressant, men jag föredrar nog hennes självbiografi. Visserligen berör hon inte vissa intressanta episoder i sitt liv (som när hon "försvann" 1926), men det är hennes egen röst.

Inga kommentarer: