söndag 23 augusti 2009

Blandad väderkompott

I går öste regnet ner. Inte spöregn, för det är mer våldsamt; här öppnades bara alla skyar och stora vattenridåer vräkte ner över oss. Och så höll det på från halvtidig morgon till mitt på eftermiddagen, när molnen skingrades och solen tittade fram.

Jag passade på att baka. Först stora missfoster till kanelbullar – varken snurror eller snäckor blev något vidare bra – och jag väljer att skylla på det mjölkfria margarinet i fyllningen, som inte alls betedde sig som smör (eller för den delen vanligt margarin) när det hamnade i ugnen. Det knäckade till sig på något märkligt sätt, så att både snurr- och snäckändarna sprang lös. Eftersom jag anpassade dem till äggallergiska grannbarnet blev de inte heller penslade och alltså alldeles för matta. Nåja, de var i alla fall goda.

Inte de värsta exemplaren, men underliga ser de ut.

Sedan kunde jag liksom inte behärska mig, här där jag har tillgång till riktig ugn, utan bakade lite vitt matbröd också. De ser bra ut, men vi har inte provat smaken än. De kan vara undergräddade, för när det var dags för ugnen var det också dags att gå över till grannen på en aperitif i kvällssolen.

I dag har solen skinit hela dagen. Det blåser lite för mycket för att det ska vara skönt i skuggan, men varför ska man sitta där när det finns sol?

Inga kommentarer: