lördag 29 augusti 2009

Ut till landet, ut till fåglarne

På landet igen. Vi har satt som mål i år att verkligen åka ut varje helg det inte är något specifikt – förr om åren har det ofta blivit att vi liksom glömt att planera och så hoppsan hejsan är det fredag och ingen mat är köpt och det är ju lite knökigt att planera och nä, vi stannar hemma i stället, det finns massor att saker att hitta på, och så går lördagen i klagosångens tecken, med först uttråkade barn i lägenheten och sedan uttråkade föräldrar i Vasaparken och så blir 10 minuter fika dagens enda höjdpunkt, och så blir det söndag och samma sak igen.

Det är inte alltid jättespännande på landet heller, men det är enklare att hitta på små korta grejer att förströ sig med. Och "landetleksakerna" tar faktiskt några timmar att upptäcka på nytt varje gång. Det är inte en slump att vi varken har pärlplattor eller vattenfärg hemma.

Just nu vilar resten av familjen middag. Gullpånken lade sig efter protester. Sötpricken har lite feber och ägnade natten åt att hosta, så hon var väldigt trött. Maken intog horisontalläge i soffan. Jag hade egentligen kunnat sova vidare bredvid Pricken, som krävde sällskap vid insomnandet, men vaknade av ett ljud och då var det kört. Hindrar inte att jag gäspar rätt vildsint, så kanske kan jag sträcka ut mig på den kvarvarande sängen i alla fall ...

1 kommentar:

Kirsten sa...

Hög igenkänningsfaktor på det där med oplanerade helger som går i klagosångens tecken... Jag inbillar mig ofta att det är soft och härligt att bara lalla runt när man är ledig, men nio lördagar av tio inser jag att det inte gäller småbarnsfamiljer. Hoppas att ni har en skön helg på landet!